10747,00%0,04
40,62% 0,03
47,10% 1,43
4394,43% 2,22
7018,29% 1,30
Medeniyet üniversitesinde birlikte çalıştığımız değerli arkadaşım Prof. Dr. Nurettin Türkan benim Uganda’da olduğumu duyduğunda çok heyecanlandı ve benim Kampala’da bulunan yetimler okulunu mutlaka ziyaret etmem gerektiğini söyleyerek okul müdürü ile iletişim kurmamı sağladı. Daha sonra okul müdürü Abdülhamiid kardeşim aradı ve beni okulun öğretmenlerine ve öğrencilerine seminer vermem için davet etti. Abdülhamiid kardeşim 100km mesafeden gelerek özel aracı ile beni aldı. Yolculuğumuz sabah 10:30’da başladı. Okula varmamız saat 13:00’ı buldu. Uganda’da trafik sıkışıklığı önemli bir problem. Az sayıda bulunan asfalt yollar var, onlar da paralı. Örneğin 10km geçeceğiniz paralı bir yola 12 dolar ödeyerek ancak geçebildik. Asfalt olmayan yollar ise Türkiye’deki orman yolları gibi bozuk yollar. Çünkü ekvatoral iklimin hâkim olduğu Uganda’da yağış oranları oldukça fazla ve kırmızı orman toprakları oldukça yaygın. Dolayısıyla yollar kolaylıkla bozulabiliyor.
Okula vardığımızda camide toplanmış olan çocuklar bizi karşıladı. Çocuklara küçük bir selamlama ve motivasyon konuşması yaptım. Daha sonra 4 yaş grubundan itibaren 11 yaş grubuna kadar bütün sınıflara girerek motivasyon ve başarı semineri verdim. Son olarak okulun öğretmenlerine, güçlü bir gerekçe sahibi iklim oluşturan vizyoner öğretmenlerin özelliklerini anlatan bir seminer verdim ve okuldan ayrıldım. Misafir olduğum Çare Derneği Primary Scholl’a varmamız akşam saat 21’i buldu. Trafik sıkışıklığı ve bozuk yollardan güçlükle gidebildik. Fedakâr yol arkadaşlarım Abdülhamiid ve Ömer kardeşlerim o kadar zahmetli bir yolculuk sonucunda bu ziyaretin gerçekleşmesini sağladılar.
Ziyaret ettiğim Sweet Valley İslami Anaokulu ve İlkokulu Afrika dostluk derneği tarafından Kasım 2016 yılında Bwaise adlı sel baskınına uğrayan bir bölgede kurulmuş. O bölgede 3 yıl faaliyetini sürdürmüş. 2019 yılında şu an bulunduğu yer olan Bombo'ya taşınmış. Aşağıdaki fotoğraflar sel baskınına uğrayan okulun eski halini gösteriyor. Resimlerde görülen beyaz önlüklü kahraman genç adam bugün okul müdürlüğü yapan Abdülhamiid kardeşim. Sel sularını temizlerken gördüğümüz minik çocuklar ise bugün üniversite büyümüş ve yetişkin gençler olmuş. Hepsi cesaret ve tutku sahibi iyilik ve güzellik gönüllüleri olmuş. Güçlü gerekçe sahibi olan bu gençler yaşadıkları zorlukları unutmayarak daha büyük yardım projeleri yapacaklarına dair gelecekten kuvvetli ümit besliyorlar.
Abdülhamiid bey 2017 yılında Şemsettin Türkan Hoca ile tanışmış. Lisedeki hocası ona Şemsettin hocanın numarasını vermiş ve "bu kişiyle iletişime geç, sana yardımcı olabilir ve iyi bir yetimhane kurabilir" demiş. Bu tanışmanın sonucunda Şemsettin Hoca’nın okula sahiplenmiş ve Türkiye’nin yardım ve iyilik gönüllüleri bu okula sahip çıkmış. Bugün Türkiye’nin desteği ile okul modern bir görünüme kavuşmuş ve eski halinden eser kalmamış. Yapılan yardımlar ile okulun çehresi değişmiş. Aşağıdaki resimde okulun bugünkü hali görünüyor.
Şemsettin Türkan Türkiye’de kurduğu Türk-Afrika Dostluk Derneği kanalıyla okula sahip çıkmaya ve yardım etmeye devam ediyor. Şemsettin Hocaya Uganda’da Afrika Arslan’ı unvanını münasip görmüşler. Bu okul Uganda-Türkiye Dostluğunun güzel bir sembolü haline gelmiş. Yardım faaliyetlerini Türkiye’yi temsilen TİKA’da katkı sağlıyor. Birlikte müthiş projelere imza atılıyor. Okulun her bir bölümü farklı farklı kahraman Türk bağışçılar tarafından yapılmış. Yatakhaneler, sınıflar, sağlık kabini, cami ve diğer ünitelerin adı bağışçıların adı ile anılıyor.
Okul yakın zamanda bir yangın geçirmiş ve bir yatakhane yanmış. Şimdi Türk gönüllüler tarafından tamiratı yapılıyor. Okulda yardım bekleyen diğer bir ünite ise temeli yeni atılmış olan cami inşaatı. Bu cami inşaatı Türk bağışçıların yardımını bekliyor.
Ben Uganda ziyaretimde iki Afrika Arslan’ı ile tanıştım. Bunlardan birisi Afrika ülkelerini karış dolaşıp verdiği seminerler ile insanların kafileler halinde İslamiyet’e girmesine vesile olan Şemsettin Türkan, diğeri ise okulun Arslan gibi müdürü Abdülhamiid Kiyimba.
Türkiye’deki iyilik ve yardım gönüllülerini bu iki Arslan’ın projelerine sahip çıkmaya ve yardım etmeye davet ediyorum.
Bizim iyilik ve merhamet medeniyetini Dünya’ya yaymak gibi güçlü bir vizyon ve misyonumuz var. İnsan ancak bir gaye uğruna yaşarsa anlamlı bir hayat sürebilir. Sizleri anlamlı ve çoşkulu bir hayat yolculuğu için birlikte yürümeye ve koşmaya davet ediyorum.
DEĞERLİ OKURLARIM AŞAĞIDA BU MAKALENİN YAPAY ZEKÂ DESTEĞİ İLE YAPILAN AÇIKLAMALAR BULUNMAKTADIR, SAYGILARIMLA,
TEMEL KAVRAMLAR (Önemli Terimler)
KISA YORUM
Bu içten anlatım; merhamet, eğitim ve uluslararası dayanışmanın kesişim noktasını vurgulamaktadır. Gönüllülerden ve vizyoner liderlerden oluşan bir ağın, yoksul bir toplumu nasıl dönüştürebileceğini ve sel riski altındaki bir okulu, kültürlerarası dostluğun ve umudun modern bir sembolüne nasıl çevirebileceğini göstermektedir. Anlatı, bireylerin anlamlı bir amaç ve birlik içinde hareket ettiğinde gerçek bir değişimin mümkün olduğunu ortaya koymaktadır.
AKADEMİK YORUM
Bu deneyim, özellikle sömürge sonrası Afrika bağlamında, eğitim yoluyla kalkınma ve insani diplomasinin canlı bir örneğini sunmaktadır. Türk STK’ları ve eğitimciler aracılığıyla gözlemlenen dini motivasyonun, ulusötesi eğitim yardımlarındaki rolü, Güney-Güney iş birliğinin gelişen bir modelini yansıtmaktadır. Bu yaklaşım, geleneksel Kuzey-merkezli kalkınma modeline meydan okuyarak Türkiye’yi Doğu Afrika’da kültürel ve eğitsel bir ortak konumuna getirmektedir.
Ayrıca, eğitim, kültürel değerler ve yardım faaliyetlerinin doğrudan siyasi etkilerin yerine geçtiği “yumuşak güç” (soft power) teorisiyle de örtüşmektedir. Sweet Valley okulunun hikâyesi, dış yardımla güçlendirilen yerel aktörlerin değişimin öncüsü haline geldiği aşağıdan yukarı kalkınma yaklaşımının etkinliğini göstermektedir.
BİLİMSEL KAYNAKLAR